پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 368
نویسنده : seyed hassan

دانشمندان می‌گویند انقراض و کم شدن جمعیت پستانداران بزرگ در خشکی و دریا، چرخه محیط زیست را از عناصر حیاتی برای باروری و حاصلخیری کره زمین، محروم می‌کند. این مواد در ادرار و مدفوع و همچنین لاشه این حیوانات وجود دارد.

به گزارش رویترز، دانشمندان معتقدند که این پستانداران بزرگ مثل ماموت‌ها (فیل‌‌های عظیم‌الجثه‌ای که نسلشان منقرض شده است)، نهنگ‌ها، کرگدن‌ها و آرمادیلو‌های بزرگ و همینطور مرغان دریایی نقش حیاتی در بارور کردن و بارور نگه‌داشتن رودخانه‌ها، بستر دریاها و همینطور بستر خاکی کره زمین ایفا می‌کنند.

کریستوفر داتی، بوم‌شناس (اکولوژیست) دانشگاه آکسفورد می‌گوید: «در گذشته، وجود حیوانات به طور آزاد و در تعداد فراوان در سراسر کره زمین، باعث افزایش باروری کره زمین می‌شده است.»

با مهاجرت‌های دسته‌جمعی و در فواصل طولانی، این پستانداران مواد غذایی مثل فسفر و نیتروژن را به دور افتاده‌ترین نقاط زمین می‌رساندند و باعث افزایش میزان باروری آن می‌شدند. این تحقیق تازه که در مجله آکادمی ملی علم در آمریکا منتشر شده ، مدعی است که میزان توزیع این مواد مغذی به اکوسیستم‌های دورافتاده‌تر چه در خشکی و چه در آب، به شش درصد میزان اولیه کاهش یافته است.

جو رومان، زیست‌شناس دانشگاه ورمانت در آمریکا می‌گوید که «کره زمین قبل از اینکه توسط انسان‌ها اشغال شود، سرزمین غول‌ها بود.»

 در طول۱۰ هزار سال گذشته، نسل نزدیک به ۱۵۰ گونه پستانداران بزرگ در کره زمین از بین رفته است. این انقراض یا به علت تغییرات آب‌وهوایی یا توسط انسان‌ها رخ داده است.

از بین ۴۸ گونه پستانداران بسیار بزرگ گیاه‌خوار که در طول عصر یخبندان در کره زمین زندگی می‌کردند تنها ۹ گونه امروزه باقی مانده‌اند که جمعیت آنها به شدت رو به کاهش است. جمعیت نهنگ‌های کره زمین هم نود درصد کاهش یافته است.


:: موضوعات مرتبط: علمی , ,



بادام براي سلامت استخوان بخوريد
نوشته شده در دو شنبه 23 فروردين 1395
بازدید : 291
نویسنده : seyed hassan

ادام از ديدگاه سنتي: ملين و ضديبوست است. سينه را نرم و‌ زخم روده‌ها و اسهال را درمان مي‌كند. دم كرده پوست بادام مي‌تواند درد و التهاب مجاري تنفسي را تسكين دهد. روغن بادام براي درمان بي‌خوابي موثر است زيرا مواد آن خواب‌آور است. منيزيم بادام با جريان يافتن در خون سبب سهولت حمل اكسيژن و موادغذايي توسط خون مي‌شوند؛ اين 2 ماده از افزايش ضربان قلب جلوگيري كرده و مي‌كند. پتاسيم در انقباض عضلات، جريان انتقال دهنده‌هاي عصبي، اعتدال فشارخون و عملكرد بهتر قلب نقش دارد.

.
.
.........................

امروزه محققان دريافته‌اند، افرادي كه 2بار در هفته از اين مغز ميل مي‌كنند نسبت به افرادي كه اصلا بادام نمي‌خورند وزن بيشتري كم مي‌كنند. پس رژيم غذايي‌تان را از بادام خالي نكنيد! اما درمصرف آن دقت داشته باشيد. چربي‌هاي غيراشباع، فيبر، پروتئين‌هاي گياهي، روي، مس، منيزيم، بادام را منبع مناسبي براي انرژي‌رساني به بدن كرده است. بادام يكي از غني‌ترين منابع غيرحيواني كلسيم است، چون براي سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مفيد است. از ديگر خواص بادام مي‌توان به جلوگيري از ايجاد سنگ صفرا، قندخون، بيماري ديابت و تقويت عملكرد ريه اشاره كرد.

در هر 100 گرم بادام 222 كالري انرژي وجود دارد


:: موضوعات مرتبط: علمی , ,



اسکلت سلولی
نوشته شده در یک شنبه 22 فروردين 1395
بازدید : 291
نویسنده : seyed hassan



تصویر

 

مقدمه

یاخته‌های واجد هسته مشخص اشکال متنوعی دارند. در جانوران که دیواره یاخته‌ای وجود ندارد، شکل یاخته دائما تغییر می‌کند. اگر به یاخته‌های در زیر میکروسکوپ بنگرید آن را زنده و متحرک خواهید یافت. سیتوپلاسم به هر طرف جاری است میتوکندریها در جریان سیتوپلاسمی غوطه‌ورند. بخشهایی از غشای پلاسمایی به بیرون یا داخل فرورفتگی دارد یا متورم شده است و این حفره‌ها به سمت بیرون یا داخل جدا می‌شوند و لبه‌های منظم تشکیل داده و تغییر شکل می‌دهند. در تمام این تظاهرات گوناگون یاخته‌های جانوری متحرک و زنده‌اند. امروزه مشخص شده است که اشکال متنوع سلولهای یوکاریوتی و نیز حرکات هماهنگ و منظم آنها به دلیل وجود اسکلت سلولی است. به اسکلت سلولی ماهیچه سلولی نیز گفته می‌شوند.

انواع رشته‌های اسکلت سلولی

دانشمندان توانسته‌اند با جداسازی اسکلت سلولی از سایر محتویات سیتوزول نشان دهند که این ساختار از سه نوع رشته‌های پروتئینی تشکیل شده است. ریز لوله‌ها ، ریز رشته‌ها و رشته‌های حد واسط. هر نوع رشته پروتئینی از زیر واحدهای متفاوتی تشکیل شده است و دارای پروتئینهای ضمیمه می‌باشند. پروتئینهای ضمیمه سرنوشت رشته‌ها را تعیین می‌کنند.

عملکرد پروتئینهای ضمیمه

پروتئینهای ضمیمه بعضی از این رشته‌های مختلف را به یکدیگر متصل می‌کنند. بعضی رشته‌ها را به سایر ساختارهای سلولی مثل غشای پلاسمایی وصل می‌کنند. دیگر تعیین کننده تجمع رشته‌ها در نقاط خاصی از سلول هستند و بعضی باعث حرکت مژه‌ها می‌شوند.


تصویر

 

ریز لوله‌ها

ساختارهایی هستند که در سیتوزول تمام سلولهای یوکاریوتی از آمیب گرفته تا سلول گیاهان و جانوران عالی وجود دارند. گلبولهای قرمز ممکن است استثنا باشند. جزئیات ساختاری ریز لوله‌ها در سلولهای موجودات مختلف بطور شگفت آوری یکسان است. ریز لوله‌ها رشته‌های بلند و توخالی هستند که درازای آنها به حداکثر 200 میکرومتر می‌رسد. قطر خارجی آنها 25 نانومتر و قطر داخلی‌شان 15 نانومتر می‌باشد. هر ریزلوله از 13 رشته به نام پیش رشته تشکیل شده است که به موازات محور طولی ریز لوله قرار گرفته‌اند.

پیش رشته‌ها از دو نوع پروتئین کروی مشابه به نام توبولین آلفا (α) و توبولین بتا (β) تشکیل شده‌اند. تشابه ردیف اسیدهای آمینه این دو توبولین حدود 50 درصد است. در واقع واحد تشکیل دهنده پیش رشته‌ها دایمر βα است و این دایمر نیز اصطلاحا توبولین خوانده می‌شود. در هر پیش رشته توبولین به صورت پشت سر هم یعنی αβ←αβ قرار گرفته‌اند. تنوع ریز لوله‌ها عمدتا به دلیل وجود پروتئینهای ضمیمه متفاوت در آنهاست و این پروتئینهای ضمیمه هستند که خصوصیات ویژه یک ریز لوله‌ها را تعیین می‌کنند.

خاصیت قطبی بودن ریز لوله‌ها

یک خصوصیت کلیدی ریز لوله‌ها قطبیت آنهاست. در شرایط درون شیشه ، دراز یا کوتاه شدن ریز لوله‌ها با اضافه یا حذف شدن توبولینها در دو انتهای ریز لوله صورت می‌گیرد.

نقش ریز لوله‌ها

ریز لوله‌های اسکلت سلولی در ترابری مواد نقش دارند. دوک میتوز ، تاژک و مژه مثالهایی از این گونه ساختارها هستند.


تصویر

 

ریز رشته‌ها

ریز رشته‌ها که رشته‌های اکتین نیز خوانده می‌شوند زنجیره‌هایی به قطر هفت نانومتر هستند که در تمام سلولهای یوکاریوتی به وفور یافت می‌شوند. رشته‌های اکتین از واحدهای پروتئینی کروی به نام اکتین تشکیل شده‌اند که به صورت منظم به دنبال یکدیگر قرار گرفته‌اند. رشته‌های اکتین مانند ریز لوله قطبی هستند و سرعت اضافه و حذف شدن زیرواحدها در انتهای مثبت بیش از انتهای منفی است.

رشته‌های اکتین دستجات و شبکه‌های اکتینی را ایجاد می‌کنند. این رشته‌ها مانند ریز لوله‌ها در سلولهای مختلف ساختاری مشابه دارند و تنوع آنها به دلیل وجود پروتئینهای ضمیمه آنهاست. یکی از مهمترین پروتئینهای ضمیمه میوزین است که در انقباض ماهیچه‌ای نقش دارد. سیتوکالازین ب باعث کاهش حرکت درون یاخته‌ای بوسیله تاثیر بر اکتین می‌باشد.

اهمیت اکتین

نقش اکتین در ریز پرزهای سلولهای پوششی روده ، حرکت آمیبی و فعال‌سازی پلاکتها و تقسیم سیتوپلاسم و در نهایت عملکرد ماهیچه نقش دارد.

رشته های حد واسط

رشته‌های حد واسط دسته سوم از رشته‌های پروتئینی اسکلت سلولی هستند قطر آنها 10 نانومتر ، ضخیمتر از رشته‌های اکتین و باریکتر از ریز لوله‌هاست. امروزه معتقدند که این رشته‌ها یکی از اجزای مهم ساختاری اکثر سلولها و بافتهای جانوری می‌باشند. این رشته‌های پروتئینی به مقدار زیاد در بافتهایی یافت می‌شوند که در معرض فشارهای مکانیکی قرار می‌گیرند. بنابراین یکی از نقشهای عمده آنها استحکام بخشیدن به بافتهاست.

رشته‌های حد واسط از نظر ساختاری

رشته‌های حد واسط از چند نظر بار ریز لوله‌ها و ریز رشته‌ها تفاوت دارند. از نظر ساختاری این رشته‌ها پلیمرهایی از پروتئینهای رشته‌ای هستند. در حالی که دو نوع رشته دیگر از زیر واحدهای کروی تشکیل شده‌اند. انواع رشته‌های حد واسط بسته به نوع سلول زیر واحدهای ساختاری متفاوت دارند. در حالی که زیر واحدهای ریز لوله‌ها و اکتینها در انواع سلولها مشابهند. در مقایسه با ریز لوله‌ها و اکتینها که دایما در حال تشکیل و تخریب هستند رشته‌های حد واسط پایدارترند و معمولا به صورت پلیمر باقی می‌مانند. تفاوت دیگر این است که رشته‌های حد واسط قطبیت ندارند.


تصویر

 

انواع رشته‌های حد واسط

کراتینها یکی از مهمترین انواع رشته‌های حد واسط هستند که تا به حال 30 نوع از آنها ساخته شده است. کراتینها عمدتا در ساختارهایی مانند مو ، پشم و ناخن ساخته می‌شوند و جایگاه آنها در سیتوپلاسم است. وجود رشته‌های کراتین در سلول باعث استحکام آنها می‌شود. و یکی دیگر از رشته‌های حد واسط لامینها می‌باشند که ساختار صفحه‌ای بوجود می‌آورند. جایگاه آنها در زیر غشای داخلی هسته است و برخلاف کراتینها ناپایدارند. زیرا در آغاز تقسیم میتوز تخریب و در پایان آن مجددا تشکیل می‌شوند. لامینها ، اسکلت هسته را بوجود می‌آورد

 

 


:: موضوعات مرتبط: علمی , ,



عجیب ترین راهکارها برای درمان سرما خوردگی
نوشته شده در سه شنبه 17 فروردين 1395
بازدید : 304
نویسنده : seyed hassan

فصل، فصل عطسه است و سرفه و دستمال کاغذی! برایتان کلی راهکار خوب

(غیر از آب پرتقال و لیمو شیرین!)

نوشته ایم که می توانند قدرت سیستم ایمنی تان را بالا ببرند.

 

1-     1- با پروبیوتیک ها دوست شوید!

اسم «پروبیوتیک» را به خصوص طی چند سال اخیر زیاد شنیده ایم. پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که باعث تخمیر مواد غذایی شده و در ماست پیدا می شوند. این باکتری های مفید احتمال ابتلای افراد به سرماخوردگی و مشکلات تنفسی را کم می کنند. تحقیقاتی که بین 3451 شرکت کننده انجام شد در نهایت نشان داد آنهایی که از پروبیوتیک ها استفاده کرده بودند، 47 درصد کمتر از بقیه به مشکلات تنفسی دچار شدند. اخیرا تحقیقاتی هم در حال انجام شدن است که احتمال می دهند پروبیوتیک ها میزان کلسترول خون را هم پایین می آورند.

 

2- رفیق باز باشید!

تحقیقات نشان داده اند افرادی که روابط اجتماعی قوی تری نسبت به سایرین دارند سیستم ایمنی بدنشان قوی تر است. ممکن است هر کدام از ما دوستان زیادی داشته باشیم اما روباط دنیای امروز مانع دیدار و صحبت کردن رو در رو می شود. همین الان که در حال خواندن این مطلب هستید با خودتان فکر کنید چند وقت است که حتی برای خوردن چای هم دوست نزدیکتان را ندیده اید؟ دوستان شما می توانند به قدرت دفاعی شما کمک کنند. پس تا جایی که می توانید رابطه تان را با آنها حفظ و تقویت کنید. اگر سن تان بالا رفته و دوستی ندارید در کلاس های مورد علاقه تان شرکت کنید یا داوطلب کارهای خیریه شوید و از این طریق دوست و آشنا پیدا کنید. در نتیجه این کارها 50 درصد بیشتر از آنهایی که منزوی هستند از بیماری ها قسر در می روید


:: موضوعات مرتبط: علمی , ,



سال 95 مبارک
نوشته شده در یک شنبه 1 فروردين 1395
بازدید : 345
نویسنده : seyed hassan


یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت
می‌باشد را به تمامی عزیزان تبریک و تهنیت عرض کرده و سالی سرشار از برکت
و معنویت را از درگاه خداوند متعال و سبحان برای شما عزیزان مسئلت دارم.

متن تبریک عید نوروز ۹۵


:: موضوعات مرتبط: مناسبت ها , ,